ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

1η γραμματοσυντακτική επανάληψη
Ἀστερίκιος ἐν Ὀλυμπία, μετάφραση Φάνης Κακριδής (ιστορία 1)

και σε .pdf

 

[δοκεῖ μοι τοὺς φίλους ἐνίοτε ἀνοηταίνειν…] 


βοήθεια κατανόησης

1. Τι εποχή είναι και που βρισκόμαστε;

2. Ποια πρόσωπα  εμφανίζονται και τι κάνουν;

3. Ποια γενική κατάσταση επικρατεί;

 

βοήθεια λεξιλογική

1. λήγω: μτβ. κατευνάζω, καταστέλλω, καταπαύω || αμτβ. παύομαι, παύω, τελειώνω|| με γενική= σταματάω από κάτι

2. δόμος: κατοικία, οικογένεια, ναός [δέμω= οικοδομώ, χτίζω (αορ. ἔδειμα, πρκ. δέδμηκα, μεσ.  αορ. ἐδειμάμην, παθ. πρκ. δέδμημαι)]

3. κοίτη: τόπος ξεκούρασης, κλίνη [κεῖμαι, ἐκείμην, κείσομαι)]

4. εὕδω: (συν. καθεύδω) κοιμάμαι, αναπαύομαι, πλαγιάζω (εὕδω, ηὗδον/ εὗδον, εὑδήσω)

 

ασκήσεις

 

1. Να βρεις τα ρήματα και τα υποκείμενά τους, [6 ρήματα] (ΣΑΕ, σ. 13-16 & 45-62).

2. Να βρεις τους ομοιόπτωτους ονοματικούς προσδιορισμούς και να τους χαρακτηρίσεις [5 προσδιορισμοί] (ΣΑΕ, σ. 24-28).

3. Να βρεις και να χαρακτηρίσεις συντακτικά τις μετοχές (ΣΑΕ, σ. 89-97).


 

 

βοήθεια κατανόησης

1. Σε ποιο σκηνικό μεταφέρεται η δράση; (1ο καρέ)

2. Τι κατάσταση επικρατεί; (1ο καρέ)

3. Ποιος είναι ο λόγος της αναταραχής; (2ο καρέ)

4. Ποιο πρόσωπο μας συστήνει στο 3ο καρέ;

5. Πώς θα χαρακτηρίζατε τα πρόσωπα στο 4ο καρέ;

 

βοήθεια λεξιλογική

1. τοὐναντίον: το ἐνάντιον

2. προὐκρίθη: παθ. αορ. προεκρίθη

δες: κράση ΓΑΕ σ. 27

3. φέρω, ἔφερον, οἴσω, ἤνεγκον, ἐνήνοχα, ἐνηνόχειν·

φέρομαι, ἐφερόμην, οἴσομαι & ἐνεχθήσομαι, (ἠνεγκάμην &) ἠνεγκόμην & ἠνέχθην, ἐνήνεγμαι, ἐνηνέγμην

4. κεντυρίων: εκατόνταρχος

ασκήσεις

1. Στο 1ο καρέ, να βρεις τους ομοιόπτωτους ονοματικούς προσδιορισμούς και να τους χαρακτηρίσεις [2 προσδιορισμοί] (ΣΑΕ, σ. 24-28).

2. Στο 3ο καρέ, να βρεις την παράθεση.

3. Στο 3ο καρέ, να βρεις την απρόσωπη έκφραση και το υποκείμενό της.

4. Βρες και χαρακτήρισε συντακτικά τη μετοχή στο 2ο καρέ (ΣΑΕ, σ. 93-94).

5. Στο 2ο και 4ο καρέ βρες δύο τοπικά επιρρήματα και σκέψου πως σχηματίζονται (ΓΑΕ, σ. 271-272).

6. Στο 1ο καρέ, να βρεις την προστακτική και να γράψεις τους άλλους τύπους/ πρόσωπα.

7. Στο 3ο καρέ, να βρεις τους ρηματικούς τύπους, να τους αναγνωρίσεις γραμματικά και κάνεις χρονική αντικατάσταση.


 

 

βοήθεια κατανόησης

1. Πού μεταφέρεται πάλι το σκηνικό;

2. Ποια είναι η είδηση; Πού ήταν και τι έκανε ο αγγελιοφόρος;

3. Πώς αντιμετωπίζει ο φύλαρχος την είδηση;

4. Πώς αντιλαμβάνεται την είδηση ο Οβελίξ; (3ο καρέ)

5. Για ποιον λόγο εκνευρίζεται ο φύλαρχος;

6. Ποια απρόοπτη εξέλιξη έχουν τα λόγια του φυλάρχου στο 5ο καρέ;

 

βοήθεια λεξιλογική

1. ἐδώδιμος: φαγώσιμος

2. ὅθι: όπου (δες παραγωγή επιρρημάτων ΓΑΕ σ. 271-272)

3. ἔοικα: πρκ με σημασία ενστ, μοιάζω, φαίνομαι ίδιος,

    ὡς ἔοικε= όπως φαίνεται

4. ἔτνος: σούπα|| είδος γλυκού

5. ὀπτάω –ῶ: ψήνω

6. ἐπαΐων: ειδήμονας, ειδικός [ἐπαΐω/ ἐπᾴω=  ακούω, καταλαβαίνω|| έχω γνώση, είμαι ειδικός]

 

ασκήσεις

 

1. Στο 3ο και 5ο καρέ, να χαρακτηρίσεις το συντακτικό ρόλο των απαρεμφάτων, να βρεις τα υποκείμενα και τα αντικείμενά τους.

2. Στο 1ο καρέ να βρεις και να χαρακτηρίσεις συντακτικά τις μετοχές.

3. Στο 4ο καρέ, να βρεις τους ρηματικούς τύπους, να τους αναγνωρίσεις γραμματικά και κάνεις χρονική αντικατάσταση.

4. Στο 5ο καρέ, να βρεις το συνηρημένο ρήμα και να κλίνεις όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα.


 

 

 

βοήθεια κατανόησης

1. Ποια ήταν η είδηση και πού έχει μετατεθεί η συζήτηση των Γαλατών;

2. Τι ισχυρίζεται ο Πανοραμίκιος δρυΐδης; (2ο καρέ)

3. Ποια απρόοπτη εξέλιξη έχουν τα λόγια του δρυΐδη στο 3ο και 4ο καρέ;

 

βοήθεια λεξιλογική

1. κᾆτ΄: και εἶτα= έπειτα, μετά, τότε

2. ἐπικνάω -ῶ: ξύνω, τρίβω πάνω [ἐπι+κνάω/ κναίω]

κνάω/ κναίω: ξύνω, προκαλώ φαγούρα, γαργαλάω. παράγωγα: κνήση, κνήσμα, κνησμός

 

ασκήσεις

 

1. Στο 1ο και 2ο καρέ, να εντοπίσεις την απρόσωπη έκφραση και τα ρήματα και να βρεις τα υποκείμενα και τα αντικείμενά τους (εφόσον υπάρχουν).

2. Στο 4ο καρέ, να χαρακτηρίσεις συντακτικά όλες τις λέξεις.

3. Στο 1ο καρέ, εντόπισε την προστακτική και γράψε τους άλλους τύπους/ πρόσωπα.

4. Στο 1ο καρέ, να βρεις το συνηρημένο ρήμα και να κλίνεις όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα.

 

5. Να ξαναδείς τα νέα ρήματα που είδαμε στη λεξιλογική βοήθεια: λήγω, δέμω, κεῖμαι, εὕδω, φέρω, φέρομαι, ἔοικα, ὀπτάω, ἐπαΐω, κνάω/ κναίω

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.