α΄ λυκείου |
|
|
|
|
|
|
|
|
ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ ΤΗΣ
ΓΛΩΣΣΑΣ |
|
γεωγραφικές |
|
|
|
κοινωνικές |
|
|
|
|
-
ιδίωμα
-
διάλεκτος
-
ιδιωματισμός
-
ιδιωτισμός
|
|
|
-
ηλικία
-
μόρφωση
-
κοινωνική τάξη
-
φύλο
-
καταγωγή
-
κοινωνικό -
υφολογικό επίπεδο. (ποιος μιλάει; σε
ποιον; με ποιο θέμα; σκοπό; πού; πότε; γιατί;)
|
|
|
|
|
|
|
|
ΚΟΙΝΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ |
|
|
|
|
όπως διαμορφώνεται
στα αστικά κέντρα και
όπως διδάσκεται
στα σχολεία |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ |
|
λέμε τα ίδια πράγματα με διαφορετικές λέξεις |
|
ίδια λέξη με διαφοροποιημένο περιεχόμενο |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
αναφορική, δηλωτική, κυριολεκτική λειτουργία. Αφορά το
λογικό. |
|
ποιητική, συνυποδηλωτική,
μεταφορική λειτουργία.
Αφορά τις συγκινήσεις |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
άρα: ύφος-γλώσσα: ιδιόλεκτος, ιδιαίτερος, εξατομικευμένος
τρόπος
με ξεχωριστά χαρακτηριστικά σε σχέση με:
1. τις λειτουργίες της γλώσσας
2. τη χρήση της κοινής Νεοελληνικής
3. τη χρήση γεωγραφικών ή ιστορικών ποικιλιών
4. τις κοινωνικές ποικιλίες και το υφολογικό επίπεδο |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ειδικά για το ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΥΦΟΣ
έχουμε υπόψη για το συγγραφέα:
1. αναζήτηση ή δημιουργία γλωσσικής μορφής
2. προθέσεις και στόχοι
3. ποιητική γραμματική και λεξιλόγιο
4. συγκινησιακή χρήση της γλώσσας |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|