ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

β΄ λυκείου

 

Θέμα: Αυτοί είναι οι δημοσιογράφοι του αύριο...

Διασκευασμένο κείμενο που «κυκλοφορεί» στο Διαδίκτυο

 

Άφωνοι έμειναν ενενήντα περίπου φοιτητές κατά τη διάρκεια του μαθήματος «Ειδικά Ρεπορτάζ» στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου της Αθήνας όταν ο καθηγητής τους Λ. Τ. κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας σήκωσε μια φοιτήτρια που καθόταν στην πρώτη σειρά του αμφιθεάτρου και τη φίλησε στο στόμα. Ακολούθως ζήτησε απ’ τους φοιτητές να καταγράψουν το περιστατικό και να το στείλουν άμεσα ως ρεπορτάζ στο μέσο που υποτίθεται ότι εργάζονταν. Μόλις είχε ολοκληρωθεί συζήτηση με θέμα «Ηθικοί κανόνες στο ρεπορτάζ, ηθικά διλήμματα, εισβολή στην ιδιωτική ζωή» και είχε αναλυθεί η ανάγκη να ερευνούν σοβαρά και να ψάχνουν σε βάθος οποιοδήποτε θέμα πριν το καταγράψουν για το μέσον όπου μελλοντικά θα εργάζονται.

Οι φοιτητές όντως κατέγραψαν αυτό που είδαν. Και με οξύ τρόπο καυτηρίασαν την πράξη του καθηγητή τους. Ένας μάλιστα ... αποχώρησε επιδεικτικά από το αμφιθέατρο σε ένδειξη διαμαρτυρίας γι’ αυτό που συνέβη στη συμφοιτήτριά του. «ΗΡΘΕ ΝΑ ΛΥΤΡΩΣΕΙ τα σεξουαλικά του βίτσια», έγραψε ο ένας, «σεξουαλική επίθεση σε φοιτήτρια την ώρα του μαθήματος», έγραψε ο άλλος, «πείραμα με σεξουαλικές προεκτάσεις», έγραψε ο τρίτος.

Η συνέχεια έχει ακόμη πιο μεγάλο ενδιαφέρον. Ο καθηγητής άκουγε όλο το φρικτό κατηγορητήριο ατάραχος. «Σας έχω βγάλει και φωτογραφία με το κινητό μου» φώναξε ένας φοιτητής, «δεν φοβόσαστε ότι αύριο θα είστε πρωτοσέλιδο;» τον ρώτησε... Ο καθηγητής σηκώθηκε κι αφού ευχαρίστησε τους φοιτητές του για την συνεργασία, τους ανακοίνωσε ότι, αν δεν είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και δεν ερευνούν αυτό που πρόκειται να γράψουν, πέρα απ’ το γεγονός ότι δεν θα περάσουν ποτέ το μάθημά του, δεν θα γίνουν ποτέ καλοί δημοσιογράφοι. Και αμέσως άρχισε να τους απαριθμεί τα λάθη τους:
1. Κανείς από τους φοιτητές – ρεπόρτερ δεν έκανε ρεπορτάζ.
2. Κανείς δεν σηκώθηκε από τη θέση του να ρωτήσει το «θύμα» αν είχε κάποια σχέση με τον κ. καθηγητή, αν είχε προηγηθεί κάτι μεταξύ τους, αν είχε προκληθεί ή είχε προκαλέσει τον καθηγητή.
3. Κανείς φοιτητής δεν παρατήρησε ότι η φοιτήτρια «θύμα» ήταν τελείως άγνωστο σ’ αυτούς πρόσωπο και προφανώς δεν την είχαν ξαναδεί ποτέ στο αμφιθέατρο της σχολής.
4. Κανείς φοιτητής δεν πρόσεξε ότι αυτή η φοιτήτρια ήταν τουλάχιστον δέκα χρόνια μεγαλύτερή τους.
5. Επειδή η φοιτήτρια «θύμα» δεν γνώριζε κανέναν, δεν μιλούσε και με κανέναν, πράγμα ασύνηθες για φοιτητικό αμφιθέατρο.
6. Κανείς δεν ρώτησε τη συμφοιτήτρια που καθόταν δίπλα στο «θύμα» αν πρόσεξε κάτι ιδιαίτερο στη συμπεριφορά του «θύματος» ή τη συμπεριφορά του καθηγητή.
7. Τέλος, κανείς δεν φρόντισε να μάθει γιατί διάλεξε αυτή τη φοιτήτρια κι όχι μια άλλη... και, εν πάση περιπτώσει, αφού επρόκειτο να τον κάνουν πρωτοσέλιδο να του ζητήσουν να πει κι αυτός την άποψή του.
Το μάθημα τελείωσε.

Οι φοιτητές συζητούσαν μεγαλόφωνα για το περιστατικό. Ο καθηγητής έπρεπε να αποχωρήσει από την αίθουσα γιατί το δίωρο της διδασκαλίας είχε τελειώσει. Σηκώθηκε, μάζεψε τα πράγματά του, ζήτησε από τους φοιτητές ένα λεπτό ησυχία για να τους συστήσει τη γυναίκα του, που πρώτη φορά παρακολούθησε μάθημά του.

 

1.      Να συντάξεις περίληψη του κειμένου σε εκατό (100) περίπου λέξεις.

2.      Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος(«Οι φοιτητές όντως ... έγραψε ο τρίτος.»); Εντοπίστε τα κύρια συστατικά της.

3.      Η πρώτη παράγραφος («Άφωνοι έμειναν ενενήντα ... μελλοντικά θα εργάζονται.») περιέχει κυρίως γεγονότα, η δεύτερη («Οι φοιτητές όντως ... έγραψε ο τρίτος.») σχόλια. Τι εξυπηρετεί αυτό στην εξέλιξη του κειμένου;

4.      Με ποιο τρόπο προβάλλεται η είδηση στην αρχή του κειμένου; («Άφωνοι έμειναν ενενήντα περίπου ...  τη φίλησε στο στόμα.») Τι εξυπηρετεί ο συγκεκριμένος τρόπος.

5.      Στα παρακάτω αποσπάσματα του κειμένου να μετατρέψετε τη σύνταξη σε παθητική. Στη συνέχεια να συγκρίνετε τους δύο τρόπους σύνταξης ως προς τη σκοπιμότητα και το ύφος.
α. Κανείς από τους φοιτητές – ρεπόρτερ δεν έκανε ρεπορτάζ.
β. Κανείς δεν σηκώθηκε από τη θέση του να ρωτήσει το «θύμα» αν είχε κάποια σχέση με τον κ. καθηγητή
γ. Κανείς φοιτητής δεν παρατήρησε ότι η φοιτήτρια «θύμα» ήταν τελείως άγνωστο σ' αυτούς πρόσωπο.

6.      Γιατί στα παρακάτω αποσπάσματα η στίξη είναι σχόλιο;

α. Ένας μάλιστα ... αποχώρησε επιδεικτικά από το αμφιθέατρο

β. Κανείς δεν σηκώθηκε από τη θέση του να ρωτήσει το «θύμα»

γ. Κανείς από τους φοιτητές – ρεπόρτερ δεν έκανε ρεπορτάζ

7.      Να βρεις συνώνυμες λέξεις με τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: περιστατικό, ρεπορτάζ, όντως, ατάραχος, ασύνηθες.

8.      «Ηθικοί κανόνες στο ρεπορτάζ, ηθικά διλήμματα, εισβολή στην ιδιωτική ζωή» και είχε αναλυθεί η ανάγκη να ερευνούν σοβαρά και να ψάχνουν σε βάθος οποιοδήποτε θέμα πριν το καταγράψουν για το μέσον όπου μελλοντικά θα εργάζονται.

Να αναπτύξετε με παραδείγματα και να σχολιάσετε περιπτώσεις όπου η δημοσιογραφία δε σέβεται τους κανόνες που αναφέρει το απόσπασμα. Γράφετε ένα κείμενο, τετρακοσίων (400) περίπου λέξεων, διαμαρτυρίας που απευθύνεται σε εφημερίδα.

 

β΄ λυκείου

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.