| |
β΄ λυκείου
Ο ελεύθερος
χρόνος και η ψυχαγωγία
Εκμετάλλευση του χρόνου δε
σημαίνει αναγκαία εργασία ασταμάτητη. Είναι απαραίτητος και ο ελεύθερος
χρόνος, πού φέρνει μια χαλάρωση στην ένταση και ένα σπάσιμο στη
ρουτίνα. Μένοντας κανένας στα όρια τού μέτρου διατηρεί και τη σωματική του
υγειά και την ψυχική του ισορροπία. |
|
εισαγωγική
παράγραφος.
αναγκαιότητα ελεύθερου χρόνου. |
Όμως ο ελεύθερος αυτός
χρόνος για να αποδώσει τα προσδοκώμενα ευεργετικά αποτελέσματα και να μην
καταντήσει ανία και πλήξη, πρέπει να αξιοποιείται κατάλληλα. Από το γεγονός
αυτό προκύπτει ή ανάγκη της ψυχαγωγίας. |
|
μεταβατική
παράγραφος.
αναγκαιότητα αξιοποίησης του χρόνου. |
Τίθεται ωστόσο το ερώτημα:
Είναι απλό και εύκολο πράγμα στην εποχή μας η ψυχαγωγία ή μήπως κι αύτή έχει
γίνει ένα πρόβλημα; Αν σκεφτούμε με πόση δίψα κυνηγάει ο σύγχρονος άνθρωπος
την ψυχαγωγία, παρά την ύπαρξη τόσων τεχνικών μέσων πού θεωρητικά
ικανοποιούν την ανάγκη αύτή, θα πρέπει να μη βιαστούμε να δώσουμε μια
πρόχειρη απάντηση. Όλοι οι εργαζόμενοι κατά τις ημέρες της δουλειάς δεν
κάνουν τίποτε άλλο από το να περιμένουν σχεδόν εναγώνια την προσεχή αργία.
Και ή αμφιβολία μένει: τελικά τη χαίρονται πάντοτε την αργία τους;
Τα πράγματα δείχνουν ότι δεν μπορούμε σε πολλές περιπτώσεις να απαντήσουμε
καταφατικά. Για ένα σημαντικό μέρος ανθρώπων ή ψυχαγωγία εκφυλίστηκε
απλώς σε μια φυγή από την πραγματικότητα. Ή φυγή όμως είναι άρνηση δεν
είναι θέση. |
|
θεματική πρόταση,
η ψυχαγωγία είναι πρόβλημα.
λεπτομέρειες,
παραδείγματα που αναπτύσσουν και τεκμηριώνουν τη θεματική περίοδο
κατακλείδα
λεκτική σύνδεση |
Ας δούμε το πρόβλημα και
από τη θετική του πλευρά: Προϋπόθεση της αληθινής ψυχαγωγίας είναι η
ήρεμη ψυχική κατάσταση του άνθρώπου, πού τού την εξασφαλίζουν όχι βέβαια τα
άφθονα υλικά μέσα παρά ή πνευματική και ηθική καλλιέργεια. Μόνο με την
προϋπόθεση αυτή αποδίδουν οι διάφορες μορφές ψυχαγωγίας. |
|
παραγράφων
προϋποθέση για τη λύση του προβλήματος
|
Καιρός όμως να αναφέρουμε
τις μορφές αυτές: 1) Το παιχνίδι, που πρέπει να είναι ανάλογο με την
ηλικία και την ιδιοσυγκρασία τού καθενός. Εδώ υπάγονται και τα
διάφορα σπορ είτε ως άθληση είτε ως θέαμα. 2) Το ωραίο στην τέχνη. Μπορεί να
πάρει είτε τη μορφή τής δημιουργίας είτε τη μορφή τής αισθητικής συγκίνησης
από ένα ξένο έργο. 3) Το ευχάριστο πάρεργο, ποικίλες δηλ. ερασιτεχνικές
απασχολήσεις, κυρίως χειρονακτικές. 'Εδώ ίσως μπορεί να υπαχθούν και το
ψάρεμα και το κυνήγι. 4) Το ωραίο στη φύση: περίπατος, εκδρομή,
κατασκήνωση. 5) Ή αλλαγή τού περιβάλλοντος: ταξίδια, παραθερισμός. 6) Νέες
γνώσεις χρήσιμες ή ευχάριστες: βιβλία, τηλεόραση, ομιλίες και 7) Η
απασχόληση με μια ξένη έστω και πλαστή Ιστορία: βιβλία, τηλεόραση,
κινηματογράφος. θέατρο. Και πάνω από όλα ή παράλληλα με όλα ή ευχάριστη
συντροφιά. |
|
θεματική πρόταση
λεπτομέρειες
κατακλείδα(;) |
Αν ο καθένας ανάλογα με το
χαρακτήρα, την ηλικία και τις δυνατότητές του ξέρει να κάνει σωστή
επιλογή στις διάφορες μορφές της ψυχαγωγίας, οπωσδήποτε θα αξιοποιήσει
γόνιμα τον ελεύθερο χρόνο του και θα ικανοποιήσει τις βαθύτερες ψυχικές του
ανάγκες. |
|
η δεύτερη προϋπόθεση ψυχαγωγίας: σωστή επιλογή |
1.
Να ξαναγράψετε την τρίτη παράγραφο με τις εξής αλλαγές: α) η θεματική
περίοδος να διατυπωθεί καταφατικά, β) να χρησιμοποιήσετε δικά σας παραδείγματα
για την ανάπτυξή της.
25/100
2.
Να αντικατασταθούν οι λέξεις του κειμένου με άλλες συνώνυμες:
σπάσιμο |
|
ιδιοσυγκρασία |
|
χαίρονται |
|
σωστή |
|
εκφυλίστηκε |
|
|
10/100 |
3.
Να αποδοθεί κυριολεκτικά το νόημα της μεταφορικής φράσης του κειμένου:
«Αν σκεφτούμε με πόση δίψα κυνηγάει ο σύγχρονος άνθρωπος την ψυχαγωγία»
15/100
4.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις, σύμφωνα με το κείμενο, της αληθινής
ψυχαγωγίας; Να τις αναπτύξετε σε ένα κείμενο 150 περίπου λέξεων.
50/100
β΄ λυκείου
|