ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

παράγραφοι για εξάσκηση στην αναγνώριση και αξιολόγηση της συλλογιστικής πορείας

 

*1*

 

Το ένα τρίτο των κυβερνήσεων βασανίζει τους κρατουμένους του. Οι γενοκτονίες και οι εθνοκαθάρσεις διαδέχονται η μία την άλλη τέσσερα εκατομμύρια παιδιά –κάτω των 5 ετών– πεθαίνουν κάθε χρόνο από παιδικές ασθένειες και αφυδάτωση. Οι γυναίκες εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως κατώτερα όντα. Δεκαπέντε εκατομμύρια πρόσφυγες πλανώνται στη Γη, γυρεύοντας προστασία της ζωής τους, και άγνωστος αριθμός πεινασμένων «εισβάλλει» συνεχώς και παράνομα από τις χώρες του τρίτου κόσμου στις αναπτυγμένες μητροπόλεις, διεκδικώντας ένα κομμάτι ψωμί. Άρα, είναι φανερό ότι το ειδυλλιακό οικοδόμημα της Οικουμενικής Διακήρυξης των ανθρώπινων δικαιωμάτων καταρρέει.

 

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

 

*2*

 

Αν τεθούν σε εφαρμογή όλα τα μέσα για την αναμόρφωση των εγκληματιών. Αν φτιαχτούν ανθρώπινες φυλακές, αν εφαρμοστούν ψυχολογικές μέθοδοι, αν διοριστεί στις φυλακές προσωπικό εξειδικευμένο, που δα γνωρίζει την ψυχολογία των εγκληματιών, που δα τους φέρεται διακριτικά, πολιτισμένα και με ανθρώπινη κατανόηση. Αν όμως όλα αυτά δεν φέρουν αποτέλεσμα, είναι φανερό ότι πρέπει να χρησιμοποιηθεί το έσχατο μέσο, η θανατική ποινή, που δεν είναι καθόλου άδικη για άτομα που αποδειγμένα έχουν αφαιρέσει τη ζωή συνανθρώπων τους.

 

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

 

*3*

 

Τα ατυχήματα δεν οφείλονται μόνο στην ανεπάρκεια του οδικού δικτύου και την κατακόρυφη αύξηση των οχημάτων. Οφείλονται και στην επιθετική οδήγηση, ιδιαίτερα των νέων, το 84% των οποίων δεν τηρεί ποτέ τα όρια ταχύτητας, ενώ το 64% δεν υπολογίζει το stop. Είναι οι ίδιοι οι νέοι που υποστηρίζουν (επτά στους δέκα) ότι όταν βλέπουν πορτοκαλί γκαζώνουν και μόνο οι οδηγοί άνω των 50 (σε ποσοστό 75%) μειώνουν ταχύτητα με το συγκεκριμένο χρώμα. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, πρέπει να απασχολήσει και το συναρμόδιο υπουργείο Παιδείας.

Της Έφης Xατζηιωαννιδου, Καθημερινή, 20 Μαρτίου 2005

 

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

 

*4*

 

Στην Ευρώπη, τα επόμενα τριάντα χρόνια, τα μισά και περισσότερα καλοκαίρια προβλέπεται να είναι θερμότερα από αυτό του 2003 που προκάλεσε εκατοντάδες νεκρούς στη Γαλλία, τη Βρετανία και την Ισπανία.

Οι συγκεντρώσεις του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα -ρύπος που ευθύνεται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου- αυξάνονται σταθερά.

Μέχρι το 2007, για πρώτη φορά στη ιστορία των ανθρώπινων κοινωνιών, ο μισός πληθυσμός του πλανήτη θα ζει σε πόλεις. Το 2030 ο αγροτικός πληθυσμός αναμένεται να έχει συρρικνωθεί στα 3,2 δισ.

Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, οι «εξαθλιωμένοι του κόσμου» από ένα δισ. θα φθάσουν το 1,5 δισ. το 2020. Εξέλιξη που αποδίδεται στην ερήμωση της υπαίθρου, την αστικοποίηση, τις φυσικές καταστροφές και την περιβαλλοντική προσφυγιά.

Την επόμενη πεντηκονταετία η υπερθέρμανση του πλανήτη εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε εξαφάνιση, περίπου ένα εκατομμύριο είδη.

Όλες οι αναφορές δείχνουν ραγδαία αύξηση του ρυθμού με τον οποίο λιώνουν οι πάγοι στον Αρκτικό Κύκλο και το Έβερεστ. Εκφράζονται φόβοι ότι τα αμέσως επόμενα χρόνια οι επιπτώσεις θα είναι οδυνηρές στις παραθαλάσσιες κοινωνίες και τη βιοποικιλότητα (το 1/3 από τα 5.743 είδη αμφιβίων θα έχει εξαφανιστεί).

Αυτές οι διαπιστώσεις των Ηνωμένων Εθνών καταδεικνύουν τη σοβαρότητα της κατάστασης και την ανάγκη να ληφθούν γενναίες πολιτικές αποφάσεις όσο ακόμη υπάρχει χρόνος.

Του Σπύρου Kαραλη, Καθημερινή, 20 Μαρτίου 2005

 

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

 

*5*

 

Τα αρνητικά και καταστρεπτικά αποτελέσματα της τεχνολογίας, που είναι άμεσα και ασύλληπτης έκτασης, είναι φανερά στην πολεμική τεχνολογία. Μερικές εφευρέσεις ήταν από την αρχή πολεμικές εφευρέσεις, π.χ. η ανακάλυψη της πυρίτιδας, το υποβρύχιο, το αεριωθούμενο, η ατομική ενέργεια, οι πύραυλοι κ.ά. Η έκταση των πολεμικών καταστροφών είναι πάντα ανάλογη με την τελειότητα των όπλων και των πολεμικών μηχανών. Τα ατομικά όπλα αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για την ανθρωπότητα. Φαίνεται ότι η απειλή αυτή υποχώρησε λόγω της κατάρρευσης του υπαρκτού σοσιαλισμού και της άρσης του παγκόσμιου πολιτικού διπολισμού. Η διασπορά όμως των πυρηνικών υλικών και της ατομικής ενέργειας, έστω και για ειρηνικούς σκοπούς, δείχνουν ότι ο κίνδυνος εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλό σημείο.

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

 

*6*

 

Ανάπτυξη απειλεί τον Όλυμπο.

 

 «Με την ίδια λογική που δεν στήνεις σουβλατζίδικο στην Ακρόπολη, δεν κάνεις και χιονοδρομικό στον Όλυμπο. Πρόκειται για μνημείο του παγκόσμιου πολιτισμού, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να θυσιαστεί στον βωμό της τουριστικής ανάπτυξης», λέει στην «Κ» ο κ. Κώστας Τσίπηρας, πολιτικός μηχανικός και επικεφαλής του ελληνικού τμήματος της οργάνωσης Mountain Wilderness….

 

[…]

ο κ. Φακής δηλώνει ότι «στην παρούσα φάση δεν πρόκειται να κατασκευαστεί χιονοδρομικό», προσθέτοντας όμως ότι «για το μέλλον, τι να σας πω, δεν μπορώ να γνωρίζω». Όσον αφορά δε τη διάνοιξη και ασφαλτόστρωση του υπάρχοντος χωματόδρομου, αυτή σύμφωνα με τον αντινομάρχη, γίνεται «για λόγους ασφαλείας». «Ο σημερινός χωματόδρομος, πλάτους 6 μέτρων, είναι επικίνδυνος και γι’ αυτό θα επεκταθεί στα 8,5 μέτρα και θα ασφαλτοστρωθεί. Αν δεν υπήρχε δρόμος, πώς θα πήγαινε ο κόσμος στους Δελφούς ή στην Ολυμπία; Ένας ασφαλής δρόμος θα επιτρέψει, εξάλλου, τη μεγαλύτερη προσέλευση ορειβατών και επισκεπτών· θα γίνει πόλος έλξης για την περιοχή».

Της Αλεξάνδρας Mανδρακου, Καθημερινή, 20 Μαρτίου 2005

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσονται οι δύο προηγούμενοι συλλογισμοί (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία); Ποιος πείθει περισσότερο;

 

*7*

 

Ένας Αμερικανός αξιωματικός στον πόλεμο του Βιετνάμ έκανε το ακόλουθο διαστροφικό σχόλιο, μετά την πρωτοφανή αγριότητα των ανδρών του για την κατάληψη ενός χωριού: «Προκειμένου να σώσουμε το χωριό, έπρεπε να το καταστρέψουμε». Παρατηρώντας για μια ακόμη χρονιά τις εθιμοτυπικές, πλέον, καταλήψεις των γυμνασίων και λυκείων της χώρας, οδηγείται κανείς σε παρόμοιο συμπέρασμα: για να σώσουν υποτίθεται τη δημόσια εκπαίδευση, οι καταληψίες πρέπει να την καταστρέψουν! Η αυτοκαταστροφική μανία που χαρακτηρίζει όλο και περισσότερο τη σημερινή Ελλάδα, βρίσκει την πιο πλήρη έκφρασή της στη δημόσια εκπαίδευση: κλειδωμένα σχολεία, κατεστραμμένα θρανία, σκουπίδια, ιδεολογικός αφιονισμός, διαπληκτιζόμενοι γονείς. Και μη χειρότερα!

Χαριδημος Κ. Τσουκας, Καθημερινή 11-11-07

 

Οδηγίες: Σκεφτείτε ποιο είναι το συμπέρασμα. Προσέξτε μήπως σας βοηθούν και κάποιες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις. Συγκρίνετε το συμπέρασμα με τις προκείμενες, αν είναι γενικότερη ή ειδικότερη κρίση, ή μήπως στο ίδιο «επίπεδο»).

 

1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται ο παραπάνω συλλογισμός (επαγωγή, παραγωγή, αναλογία). 2. Σε ποια κατηγορία ανήκει με βάση το είδος των προτάσεων; 3. Αξιολογείστε τεκμηριωμένα την ορθότητά του (αλήθεια και εγκυρότητα).

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.