|
|
Οι δυσκολίες των παιδιών στα μαθηματικά οφείλονται σε κακή εκκίνηση Του Ν. Φωτόπουλου, Ελευθεροτυπία, 18/07/2009
«Τα παιδιά ηλικίας από 4 έως 8 ετών έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πολύ πιο σημαντικές μαθηματικές έννοιες απ’ όσες πιστεύαμε τα προηγούμενα χρόνια», σύμφωνα με έρευνα που θα παρουσιαστεί στο 33ο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη. «Πολύ συχνά, οι δυσκολίες των παιδιών στα μαθηματικά οφείλονται σε μια κακή εκκίνηση. Αν η μαθηματική εκπαίδευση έχει δομηθεί σε λάθος βάση, στην ηλικία των 13 ετών η μάχη είναι χαμένη. Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι γονείς αγωνίζονται να καλύψουν, όπως μπορούν, αυτές τις δυσκολίες των παιδιών τους στα μαθηματικά, με "ιδιαίτερα" και φροντιστήρια στις μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ είναι πιο σημαντικό να έχει το παιδί τους από νωρίς έναν καλό νηπιαγωγό και έναν καλό δάσκαλο στην αρχή της σχολικής του ζωής», ανέφερε η καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Μαριάννα Τζεκάκη, σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή το συνέδριο. Η μαθηματική εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται πια να αναπτύξει ξερές γνώσεις, αλλά να αναπτύξει έναν τρόπο σκέψης και ικανότητες. Τα αποτελέσματα των ερευνών επιβεβαιώνουν τη σημαντική ανάπτυξη που μπορούν να έχουν τα μικρά παιδιά, σε διάφορους τομείς, με τις κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις. Από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι επιστήμονες προκύπτει ότι 60% με 70% των μικρών παιδιών καταφέρνει να λύσει συνδυαστικά προβλήματα με τη χρήση κατάλληλων παιχνιδιών και υπολογιστών, ενώ 50% να εκφράσει σημαντικές μαθηματικές ιδέες και να δίνει εξηγήσεις. «Παιδιά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και κορίτσια περιλαμβάνονται στους μαθητές που αποτυγχάνουν στα μαθηματικά», επισήμανε ο αναπληρωτής καθηγητής Διδακτικής των Μαθηματικών Χαράλαμπος Σακονίδης. «Η μάθηση και η διδασκαλία στην τάξη των μαθηματικών είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες διαδικασίες, πολύ περισσότερο σε μια τάξη με μαθητές από διαφορετικές κοινωνικές, πολιτισμικές, γλωσσικές και άλλες ταυτότητες. Η διδασκαλία σ’ αυτές τις τάξεις είναι σημαντικό να βασίζεται στην αξιοποίηση της μητρικής γλώσσας των μαθητών, στην εξασφάλιση της πρόσβασης στη γλώσσα της διδασκαλίας των μαθηματικών, όπως και στις σχέσεις που διαμορφώνονται μέσα στην τάξη», εξήγησε.
Προφορική και ουσιαστική άσκηση: να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συντακτικό, σχήματα λόγου, γραμματικοί τύποι). εντοπίστε στοιχεία που σας αρέσουν και στοιχεία που δε σας αρέσουν.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α. Να συντάξεις περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις. Πριν γράψεις την
περίληψη φρόντισε να απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα: Β1. Στο κείμενο χρησιμοποιούνται τεκμήρια. Για ποιο λόγο γίνεται τόσο εκτενής χρήση; Τι μορφές τεκμηρίων αναγνωρίζετε; Β2. «Η διδασκαλία σ’ αυτές τις τάξεις είναι σημαντικό να βασίζεται στην αξιοποίηση της μητρικής γλώσσας». Πώς καταλαβαίνετε το περιεχόμενο της παραπάνω φράσης του κειμένου; Γιατί νομίζετε ότι επισημαίνεται η σημασία της γλώσσας στη διδασκαλία των μαθητών; Αυτή η διαπίστωση αφορά μόνο αλλόγλωσσους μαθητές ή έχει γενικότερη σημασία σε κάθε περίπτωση; Β3. Ποια είναι η σημασία των πρώτων εκπαιδευτικών βημάτων του παιδιού για να επιτευχθεί η γνώση των μαθηματικών; Για ποια άλλα γνωστικά αντικείμενα νομίζετε ότι ισχύει το ίδιο; Β4. Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι στους μαθητές που αποτυγχάνουν στα μαθηματικά περιλαμβάνονται κυρίως α) παιδιά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και β) κορίτσια; Β5. Χρησιμοποιήστε την παρακάτω φράση σα θεματική περίοδο και αναπτύξτε τη σε παράγραφο με τον τρόπο της σύγκρισης – αντίθεσης. «Η μαθηματική εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται πια να αναπτύξει ξερές γνώσεις, αλλά να αναπτύξει έναν τρόπο σκέψης και ικανότητες».
αξιολόγηση αναγνωσιμότητας κειμένου
|
|