|
|
Άλλο εξετάσεις και άλλο διαγωνισμός με κλειστό νούμερο διασκευασμένο κείμενο του Αντώνη Kαρκαγιαννη, Καθημερινή, 1 Φεβρουαρίου 2004
Ο διαγωνισμός διαφέρει ριζικά από τις εξετάσεις: ο διαγωνισμός μετράει τη γνώση ενός υποψηφίου σε σύγκριση με τη γνώση ενός άλλου και «διαπιστώνει» ανεπαίσθητες και πρακτικά μη μετρήσιμες διαφορές. Εκτός αυτού οι ίδιες «ποσοτικές» διαφορές διαπιστώνονται στο κατώτερο επίπεδο γνώσεων, καθώς και στο ανώτερο! Γι’ αυτό, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εισαχθεί ο ίδιος αριθμός υποψηφίων με «βάσεις» κοντά στο άριστα και με «βάσεις» κοντά στο 0. Οι εξετάσεις σκοπό έχουν να διαπιστώσουν αν ο υποψήφιος έχει τις γενικές γνώσεις για να παρακολουθήσει τα μαθήματα της σχολής για την οποία ενδιαφέρεται. Οι εξετάσεις είναι εκπαιδευτικό εργαλείο, εκπαιδευτική μέθοδος σε όλες τις βαθμίδες και είναι δουλειά των εκπαιδευτικών να διαμορφώσουν σε κάθε βαθμίδα το σύστημα των εξετάσεων ως μέθοδο προαγωγής. Ο διαγωνισμός με κλειστό νούμερο και με «βάσεις» είναι μέτρο εξωεκπαιδευτικό και αποβλέπει στη ρύθμιση της ζήτησης. Αν καταργηθεί ο διαγωνισμός ως μέθοδος επιλογής ανακύπτει το ερώτημα τι θα γίνει με τη ζήτηση, πώς θα προσαρμοσθεί η ζήτηση στην προσφορά. Η ίδρυση νέων ΑΕI και ΤΕI και η διασπορά τους ανά την επικράτεια με αμφίβολα κριτήρια δεν στάθηκε ικανή να απορροφήσει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Η πλεονάζουσα στράφηκε προς ξένα πανεπιστήμια (πώς οι αποτυχόντες στην Ελλάδα γίνονται δεκτοί σε ξένα μεγάλα πανεπιστήμια θα έπρεπε να απασχολήσει σοβαρά τους αρμοδίους), πολλά από τα οποία χαρακτηρίζονται ως «πανεπιστήμια ευκαιρίας». Άλλο ποσοστό πλεονάζουσας ζήτησης στρέφεται στα λεγόμενα εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, τα οποία ισχυρίζονται ότι λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Άλλα από αυτά λειτουργούν αρκετά καλά και πράγματι ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και άλλα είναι της κακιάς ώρας κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Το βέβαιο είναι ότι κανείς δεν ελέγχει τη λειτουργία τους, ενώ συχνά υποτιθέμενος έλεγχος γίνεται με εμφανή κομματικά κριτήρια. Για τον ίδιο λόγο, για την απορρόφηση της ζήτησης (ή της ανεργίας;) ανέκυψε και το αίτημα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, τα οποία τελικώς ορίσθηκαν ως μη κρατικά. Όμως, ανέκυψε και το άλλο πρόβλημα: του τρόπου αναγνώρισης πτυχίων. Μέσα σ’ αυτόν τον κυκεώνα παράδοξων φαινομένων κάθε λογικός άνθρωπος θα αναρωτηθεί: είναι φυσιολογική η ζήτηση ανώτατης εκπαίδευσης; Η κοινωνία μπορεί να απορροφήσει τόσα και τέτοια (στο είδος, όχι στην ποιότητα) πτυχία;
Προφορική και ουσιαστική άσκηση: να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συντακτικό, σχήματα λόγου, γραμματικοί τύποι). εντοπίστε στοιχεία που σας αρέσουν και στοιχεία που δε σας αρέσουν.
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε ογδόντα (80) λέξεις. μονάδες 25/100 Πριν γράψετε την περίληψη φροντίστε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα: α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου; β) ποια είναι η άποψη της συγγραφέα; γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; δ) τι είδος κειμένου είναι;
Β.1 Ποια είναι η δομή και ποιος ο τρόπος ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου; τεκμηριώστε την απάντησή σας. μονάδες 10/100 Β.2. Ποιες πιθανές λύσεις (σύμφωνα με το κείμενο) μπορούν να βρεθούν αν καταργηθεί ο διαγωνισμός επιλογής φοιτητών; (50 λέξεις) μονάδες 10/100 Β.3. Να βρείτε το δεύτερο συνθετικό των παρακάτω λέξεων του κειμένου. Στη συνέχεια να γράψετε μια νέα σύνθετη λέξη: υποψήφιος, καταργηθεί, επικράτεια, ευκαιρίας, λειτουργούν. μονάδες 10/100
Γ. Συνεχίστε το κείμενο αναπτύσσοντας τον προσωπικό σας προβληματισμό. (300 λέξεις) μονάδες 40/100
Β.4. Να βρείτε συνώνυμα των παρακάτω λέξεων του κειμένου: μετράει, κατώτερο, μέθοδος, διασπορά, παράδοξων Β.5. Ποια είναι η δομή της δεύτερης παραγράφου; ποιους (δυο) τρόπους ανάπτυξης διακρίνετε; Γ. Γράφεις ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα. Σ’ αυτό αναφέρεσαι στους λόγους που θέλει ένας νέος να σπουδάσει και στο πώς φαντάζεται τη φοιτητική ζωή. (300 περίπου λέξεις)
Αποτελέσματα αξιολόγησης του κειμένου, από το http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/foreign/tools/readability/index.html Δείκτες Αναγνωσιμότητας Αριθμός προτάσεων 17 Αριθμός Λέξεων 342 Αριθμός συλλαβών 828 Λέξεις ανα πρόταση 20.12 Συλλαβές ανα λέξη 2.42 Δείκτης αναγνωσιμότητας Flesch 43.57 δύσκολο, ΤΕΙ-ΑΕΙ Δείκτης αναγνωσιμότητας SMOG 15.29 επίπεδο ΤΕΙ - ΑΕΙ
Δείκτης αναγνωσιμότητας FOG 35.76 μέσο |
|