ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Μια αιμορραγία κρυφή και ύπουλη

Καθημερινή, 2/9/2012, τoυ Σταμου Zουλα

(διασκευασμένο κείμενο για εκπαιδευτική χρήση)

 και σε .doc και σε .odt
 

Με αφορμή το νεαρό ζευγάρι που μέσω Διαδικτύου έβγαλε στο σφυρί όλα τα υπάρχοντά του, αναζητώντας «μια νέα ζωή» στο Εδιμβούργο, ήλθε ξανά στο προσκήνιο η νέα μετανάστευση. Πολλοί την παρομοιάζουν με το μεταναστευτικό κύμα της μεταπολεμικής περιόδου, όταν περίπου ένα εκατομμύριο Ελλήνων εγκατέλειπε την καθημαγμένη από την Κατοχή και την Εμφύλιο Ελλάδα για να βρει δουλειά στη Γερμανία και σ’ άλλες χώρες του εξωτερικού. (…) ας επιχειρήσουμε μια σύγκριση των δύο μεταναστευτικών κυμάτων.

Στα μέσα της 10ετίας του ’60 βρέθηκα με μια δημοσιογραφική ομάδα, συνοδεύοντας τον τότε υπουργό Εργασίας, στη Δυτική Γερμανία. Σκοπός της επίσκεψης ήταν να εξετασθεί ο τρόπος ζωής των περίπου 500.000 μεταναστών μας. Η κατάσταση που βρήκαμε ήταν απερίγραπτη. Δεν ήταν μόνον οι συνθήκες στέγασης και εργασίας που «προσέφεραν» οι γερμανικές βιομηχανίες στους ξένους εργάτες. Εκείνο που κυρίως μας έκανε εντύπωση ήταν η αμάθεια, η άγνοια και ο πρωτογονισμός μιας μεγάλης μερίδας του έμψυχου υλικού που είχαμε στείλει. Οι περισσότεροι είχαν φθάσει στη Γερμανία, απ’ ευθείας από τα ορεινά ή απομακρυσμένα χωριά τους, χωρίς να έχουν γνωρίσει καν βασικές «κατακτήσεις» του πολιτισμού. Όπως π.χ. η τουαλέτα, το λουτρό, η στοιχειώδης καθαριότητα. Κι όμως οι περισσότεροι από τους συμπολίτες μας αυτούς κατόρθωσαν όχι μόνον να προσαρμοσθούν σε μια ξένη χώρα, που στην αρχή τους φαινόταν εχθρική, αλλά συν τω χρόνω άρχισαν να προκόβουν, αναβαθμίζοντας την εργασιακή τους προσφορά ή και δημιουργώντας δικές τους μικροεπιχειρήσεις.

Σήμερα, το έμψυχο υλικό που εκπατρίζεται δεν το επιλέγουμε εμείς, αλλά έμμεσα ή άμεσα οι ξένοι. Και μόνον στον κύκλο των γνωστών μου υπάρχουν αρκετά άτομα, τα οποία έχουν ήδη μετεγκατασταθεί οικογενειακώς στην Ευρώπη, στην Αμερική και στην Αυστραλία. Πρόκειται για τεχνοκράτες και ειδικούς επιστήμονες, οι οποίοι θα μπορούσαν να προσφέρουν πολλά σε μια φάση καταπολέμησης της κρίσης και ανασυγκρότησης. Τους «έδιωξε» η απογοήτευση και η αηδία, γιατί ακόμη και τώρα οι φορείς της εξουσίας εξακολουθούν να δελεάζουν με τα κόκαλα (πλέον) του Δημοσίου κάθε λογής κομματικούς κοπρίτες. Μια δεύτερη κατηγορία νεομεταναστών απαρτίζεται επίσης από επιστήμονες, καθηγητές, γιατρούς, μηχανικούς, κ.λπ., οι οποίοι διαθέτουν διεθνούς κύρους βιογραφικό, βάσει του οποίου γίνονται ασμένως δεκτοί στις χώρες του εξωτερικού. Τέλος, μια μεγάλη μερίδα αποτελούν σπουδασμένοι αλλά άνεργοι νέοι μας, που μεταναστεύουν με την πεποίθηση πως στο εξωτερικό θα βρουν αυτό που τους στέρησε η πατρίδα τους. Δηλαδή δουλειά και προκοπή. Με άλλα λόγια, φίλες και φίλοι, φεύγει το πιο πολύτιμο και χρήσιμο δυναμικό μας. Χάνουμε «το ροκ του μέλλοντός μας», όπως θα ’λεγε και ο Διονύσης Σαββόπουλος...

 

 

Α1. Να συντάξετε περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

Απαντήστε σύντομα με μια φράση 10-15 λέξεων στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

β) ποια είναι η άποψη του συγγραφέα;

γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; σε ποιους απευθύνετε;

δ) τι είδος κείμενο είναι;

Α2. Δώστε έναν σύντομο δικό σας τίτλο (10-15 λέξεις) που να αποδίδει το περιεχόμενο του κειμένου.

Α3. Ποια είναι η νοηματική σχέση που έχουν οι παράγραφοι μεταξύ τους;

Α4. Ποιο είναι το “προφίλ” (τα χαρακτηριστικά) των Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία της δεκαετίας 1960;

Α5. Ποιο είναι το “προφίλ” (τα χαρακτηριστικά) των Ελλήνων μεταναστών σήμερα;

Β1. Πώς φαίνεται μέσα από το κείμενο ο δημοσιογραφικός χαρακτήρας του;

Β2. Ποιον ή ποιους τρόπους ανάπτυξης αναγνωρίζετε στην δεύτερη παράγραφο;

Β3. Ποια είναι η δομή (δομικά στοιχεία) της τρίτης παραγράφου;

Β4. Εντοπίστε κάθε περίπτωση χρήσης εισαγωγικών μέσα στο κείμενο και δικαιολογήστε την.

Β5. Με ποιον τρόπο τελειώνει το κείμενο; Ερμηνεύστε την μεταφορική φράση. Πώς εξηγείτε την επιλογή του συγγραφέα;

Β6. Στην τρίτη παράγραφο βρείτε δύο σύνθετες λέξεις στα συνθετικά των οποίων να μην περιλαμβάνονται άκλιτα μέρη του λόγου.

Γ. Γράφετε έκθεση για τον πανελλαδικό διαγωνισμό εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.  Το θέμα σας είναι οι σπουδές που σκέφτεστε να κάνετε σε σχέση με τη δουλειά που θέλετε να κάνετε, πως σκέφτεστε τη φοίτησή σας και την αξιοποίηση των γνώσεων στον εργασιακό χώρο. Πόσο σας απασχολεί το ενδεχόμενο να αναγκαστείτε να μεταναστεύσετε σε κάποια άλλη χώρα για εργασιακούς λόγους;

 

 

 

ολόκληρο το κείμενο Μια αιμορραγία κρυφή και ύπουλη, Καθημερινή, 2/9/2012, εδώ: 

http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_01/09/2012_459333

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Τετάρτη, 09 Σεπτεμβρίου 2015.