ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Γιατί να διδάσκουμε το Ολοκαύτωμα1

 

Το Ολοκαύτωμα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πεδία για τη διερεύνηση βασικών ηθικών ζητημάτων. Με τη μελέτη αυτών των θεμάτων οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι:

ü       Το Ολοκαύτωμα είναι ένα ορόσημο όχι μόνο για τον 20ο αιώνα, αλλά για όλη την ανθρώπινη ιστορία.

ü       Η μελέτη του Ολοκαυτώματος βοηθά τους νέους να κατανοήσουν τις ρίζες και τις συνέπειες της προκατάληψης, του ρατσισμού και της δημιουργίας στερεοτύπων σε κάθε κοινωνία.

ü       Το Ολοκαύτωμα παρέχει ένα πεδίο για να διερευνηθούν οι κίνδυνοι της σιωπής, της απάθειας και της αδιαφορίας μπροστά στην καταπίεση των άλλων.

ü       Οι δημοκρατικοί θεσμοί και οι αξίες δεν συντηρούνται από μόνοι τους αλλά με την αξιοποίησή τους, την ενίσχυσή και την προστασία τους. Η Δημοκρατία είναι ευάλωτη.

ü       Η σιωπή και η αδιαφορία για τον πόνο των άλλων, ή για την παραβίαση των δικαιωμάτων των πολιτών σε οποιαδήποτε κοινωνία, μπορεί να διαιωνίσει τα προβλήματα.

ü       Η μελέτη των ζητημάτων αυτών βοηθά του μαθητές να σκεφτούν και να προβληματιστούν για τη χρήση και την κατάχρηση της εξουσίας, τον ρόλο και τις ευθύνες των ατόμων, των οργανώσεων, και των εθνών όταν βρίσκονται μπροστά στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στις πολιτικές της γενοκτονίας.

ü       Το Ολοκαύτωμα δεν ήταν ένα ατύχημα στην ιστορία. Συνέβη επειδή άτομα, οργανώσεις και κυβερνήσεις έκαναν επιλογές που όχι μόνο νομιμοποίησαν τις διακρίσεις, αλλά και επέτρεψαν τις προκαταλήψεις, το μίσος και τέλος μαζικό έγκλημα να λάβει χώρα.

ü       Ο προβληματισμός για τα γεγονότα αυτά βοηθά τους μαθητές να αντιληφθούν την αξία του πλουραλισμού και ενισχύει την αποδοχή της διαφορετικότητας σε μια πλουραλιστική κοινωνία.

ü       Η ιστορία του Ολοκαυτώματος δείχνει ότι ένα σύγχρονο έθνος μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογική του πείρα και τη γραφειοκρατική του υποδομή για να εφαρμόσει μια καταστρεπτική πολιτική που κυμαίνεται από κοινωνική καταπίεση ως τη γενοκτονία.

ü       Όσο οι μαθητές γνωρίζουν τους ιστορικούς, κοινωνικούς, θρησκευτικούς, πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες που συνολικά οδήγησαν στο Ολοκαύτωμα, αντιλαμβάνονται την πολυπλοκότητα της υπόθεσης και πως η σύγκλιση των παραγόντων αυτών μπορεί να συνδράμει στη αποσύνθεση των δημοκρατικών αξιών. Οι μαθητές κατανοούν εντέλει ότι είναι ευθύνη των πολιτών σε κάθε κοινωνία να μάθουν να διακρίνουν τα σήματα κινδύνου και να μάθουν πότε να αντιδρούν για να προλάβουν μια γενοκτονία και τα στάδια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυτήν.

 

1. http://www.ushmm.org/education/foreducators/guideline/

United States Holocaust Memorial Museum, Guidelines for Teaching about the Holocaust

 

 

 

Α1. Το κείμενο είναι περίπου 355 λέξεις. Να γράψεις ένα δικό σου κείμενο περίληψης με διαφορετική δομή σε λιγότερες από 80.

μονάδες __

Α2. Απαντήστε σύντομα με μια φράση 10-15 λέξεων στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

β) ποια είναι η άποψη του συγγραφέα;

γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; σε ποιους απευθύνεται;

δ) τι είδος κείμενο είναι;

μονάδες __

Α3. Να βρείτε πέντε σύνθετες λέξεις και να τις αναλύσετε στα συνθετικά τους. Να φτιάξετε νέες σύνθετες λέξεις με το δεύτερο συνθετικό και να τις χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις ώστε να φαίνεται η σημασία τους

μονάδες __

Α4. Να εντοπίσετε πέντε διαρθρωτικές λέξεις/ φράσεις και να εξηγήσετε το ρόλο τους.

μονάδες __

Α5. Να βρείτε δυο μεταφορικές φράσεις και να εξηγήσετε τη σημασία τους.

μονάδες __

Α6. Να χαρακτηρίσετε τη σύνταξη (ενεργητική, παθητική) και να την μετατρέψετε στην άλλη απ’ ό,τι είναι:

α) Το Ολοκαύτωμα παρέχει το πεδίο διερεύνησης των κινδύνων της σιωπής

β) Δημοκρατικοί θεσμοί και αξίες δεν συντηρούνται από μόνοι τους αλλά με την αξιοποίησή τους

μονάδες __

 

Β1. Γιατί το Ολοκαύτωμα χαρακτηρίζεται «ορόσημο»; Να βρείτε άλλες λέξεις που θα μπορούσαν να αποδώσουν τη σημασία του.

μονάδες __

Β2. Ποιες νομίζετε ότι είναι οι αιτίες (ρίζες) και ποιες οι συνέπειες (αποτελέσματα) της προκατάληψης, του ρατσισμού και των στερεοτύπων; Να αναπτύξετε μία παράγραφο με τη μέθοδο αίτιο – αποτέλεσμα.

μονάδες __

Β3. Κατά πόσο υπάρχει αιτιώδης σχέση ανάμεσα στη σιωπή την απάθεια, την αδιαφορία και το Ολοκαύτωμα (ή την καταπίεση των άλλων); Να αναπτύξετε μία παράγραφο με τη μέθοδο αίτιο – αποτέλεσμα.

μονάδες __

Β4. Νομίζετε ότι η Δημοκρατία είναι πράγματι ευάλωτη; Με ποιον τρόπο μπορεί ο καθένας να τη στηρίξει; Να αναπτύξετε μία παράγραφο με παραδείγματα.

μονάδες __

Β5. Με ποιον τρόπο η αδιαφορία μπορεί να διαιωνίσει κάποια προβλήματα; Να αναπτύξετε παράγραφο με αιτιολόγηση.

μονάδες __

Β6. Ποια είναι η ευθύνη των ατόμων σε περιπτώσεις καταπάτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων; Να αναπτύξετε μία παράγραφο που θα περιέχει ορισμό.

μονάδες __

Β7. Μπορείτε να σκεφτείτε τι είδους επιλογές νομιμοποιούν μαζικά εγκλήματα; Να αναπτύξετε μία παράγραφο με παραδείγματα.

μονάδες __

Β8. Τι είναι πλουραλισμός; Να αναπτύξετε μία παράγραφο που θα περιέχει ορισμό.

μονάδες __

Β9. Με ποιους τρόπους είναι δυνατόν να υπηρετήσει η επιστήμη μια καταστρεπτική πολιτική; Ποια είναι η ευθύνη του επιστήμονα; Να αναπτύξετε μία παράγραφο με παραδείγματα.

μονάδες __

Β10. Νομίζετε ότι στο σχολείο γνωρίσατε «τους ιστορικούς, κοινωνικούς, θρησκευτικούς, πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες που συνολικά οδήγησαν στο Ολοκαύτωμα»; Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό; Να γράψετε ένα κείμενο τριών παραγράφων για τη θέση, το περιεχόμενο και τη σκοπιμότητα του μαθήματος της ιστορίας στο σχολείο.

μονάδες __

 

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.