|
|
Γιατί ενσωματώνονται μερικοί πιο γρήγορα; δημοσίευμα στην Καθημερινή, 02.11.2002 http://www.kathimerini.gr/133580/article/epikairothta/kosmos/giati-enswmatwnontai-merikoi-pio-grhgora
Τόσο οι μετανάστες όσο και οι χώρες υποδοχής αμφιταλαντεύονται. Οι μετανάστες ονειρεύονται να νιώσουν ευπρόσδεκτοι, αλλά θέλουν και να διατηρούν την αρχική ταυτότητά τους. Οι χώρες υποδοχής θέλουν την ενσωμάτωση των μεταναστών, όμως ίσως τρέφουν μία μυστική ελπίδα ότι οι μετανάστες κάποτε θα επιστρέψουν στο σπίτι τους. Αυτές οι αβεβαιότητες είναι χειρότερες στην Ευρώπη απ’ ό,τι στην Αμερική, διότι στις HΠA οι συνεκτικές αξίες της χώρας είναι ασυνήθιστα σαφείς, ενώ υπάρχει επίσης εμπειρία πολιτισμικής συνύπαρξης. Οι αισιόδοξοι ελπίζουν ότι τελικά η Ευρώπη θα διδαχθεί από την Αμερική. Αμερικανοί μελετητές επισημαίνουν ότι η πρώτη μεγάλη μεταναστευτική κρίση στις HΠA ξέσπασε το 1830, όταν κατέφθασαν οι πρώτοι καθολικοί Ιρλανδοί. Ο θρησκευτικός τους ζήλος θεωρήθηκε ότι αντιβαίνει τις φιλελεύθερες αξίες που είχαν καλλιεργήσει οι τότε κάτοικοι των HΠA. «Οτιδήποτε λέμε τώρα στην Ευρώπη για την ανικανότητα των μουσουλμάνων να ζήσουν σε μία φιλελεύθερη κοινωνία, το έλεγαν τότε για τους Ιρλανδούς» λέει ο Aριστίντ Zόλμπεργκ, του πανεπιστημίου NYU της Νέας Υόρκης. Η ενσωμάτωση αργεί τόσο, όσο περισσότερο οι μετανάστες πιστεύουν ότι θα γυρίσουν στην πατρίδα τους. Στο μεταξύ, η δεύτερη γενιά, αν μεγαλώσει σε χώρα που δεν δέχεται την πολιτισμική πολυμορφία, κινδυνεύει να αποξενωθεί. Σε αντίθεση με τους γονείς τους, τα παιδιά των μεταναστών δεν βλέπουν τη χώρα όπου γεννήθηκαν ως Γη της Επαγγελίας. Επίσης, το πιθανότερο είναι να έχουν μεγαλώσει στη φτώχεια, αφού, οι χαμηλοί μισθοί των γονιών τους, τους στερούν πολλά από τα αγαθά που απολαμβάνουν τα υπόλοιπα παιδιά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις δυτικές κοινωνίες είναι πώς θα καταφέρουν να ενσωματώσουν τα παιδιά των ανθρώπων αυτών.
Προφορική και ουσιαστική άσκηση: να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συντακτικό, σχήματα λόγου, γραμματικοί τύποι). Εντοπίστε στοιχεία που σας αρέσουν και στοιχεία που δε σας αρέσουν.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Ποιο τρόπο ανάπτυξης παραγράφου διακρίνετε στην πρώτη παράγραφο; Ποιο τρόπο ανάπτυξης παραγράφου διακρίνετε στην δεύτερη παράγραφο που είναι και τρόπος συλλογιστικής πορείας; Για ποιον λόγο παρατίθεται ένα όνομα και η ιδιότητά του; «Αν μεγαλώσει σε χώρα που δεν δέχεται την πολιτισμική πολυμορφία, κινδυνεύει να αποξενωθεί». Από τι πράγμα νομίζετε ότι κινδυνεύει αποξενωθεί». «Σε αντίθεση με τους γονείς τους, τα παιδιά των μεταναστών δεν βλέπουν τη χώρα όπου γεννήθηκαν ως Γη της Επαγγελίας». Εξηγήστε τη μεταφορική φράση. Με βάση το κείμενο μπορείτε να απαντήσετε στο ερώτημα του τίτλου; «Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις δυτικές κοινωνίες είναι πώς θα καταφέρουν να ενσωματώσουν τα παιδιά των ανθρώπων αυτών». Γιατί νομίζετε ότι αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί; Ποια είναι η διαφορά μεταξύ πρόσφυγα και μετανάστη; Συμβουλευτείτε και ένα λεξικό.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ β΄ εκδοχή «Οι χώρες υποδοχής θέλουν την ενσωμάτωση των μεταναστών...». Χρησιμοποιώντας τη φράση ως θεματική περίοδο αναπτύξτε μια παράγραφο με αιτιολόγηση. «Οι συνεκτικές αξίες της χώρας είναι ασυνήθιστα σαφείς, ενώ υπάρχει επίσης εμπειρία πολιτισμικής συνύπαρξης». Πώς αντιλαμβάνεστε το νόημα της παραπάνω φράσης του κειμένου; Για ποιον λόγο παρατίθεται ένα όνομα και η ιδιότητά του; «Αν μεγαλώσει σε χώρα που δεν δέχεται την πολιτισμική πολυμορφία, κινδυνεύει να αποξενωθεί». Από τι πράγμα νομίζετε ότι κινδυνεύει αποξενωθεί». «Σε αντίθεση με τους γονείς τους, τα παιδιά των μεταναστών δεν βλέπουν τη χώρα όπου γεννήθηκαν ως Γη της Επαγγελίας». Εξηγήστε τη μεταφορική φράση. Με βάση το κείμενο μπορείτε να απαντήσετε στο ερώτημα του τίτλου; «Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις δυτικές κοινωνίες είναι πώς θα καταφέρουν να ενσωματώσουν τα παιδιά των ανθρώπων αυτών». Γιατί νομίζετε ότι αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί; Ποια είναι η διαφορά μεταξύ πρόσφυγα και μετανάστη; Συμβουλευτείτε και ένα λεξικό.
|
|