|
|
Για το κλάμα ενός παιδιού... Διασκευασμένο άρθρο του Δ. Καστριωτη στον ημερήσιο τύπο
«Προσπαθώ μόνο να βοηθήσω αρρώστους ανθρώπους», είχε πει ο κ. Γουέστ, για την «πρώτη» κλωνοποίηση ανθρώπινου εμβρύου. Τον ισχυρισμό του κατέρριπτε και μόνον ο τίτλος του: δεν ήταν ως γιατρός που μιλούσε, αλλά ως «πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος» μιας εταιρείας γονιδιακών εφαρμογών. Ενδεδυμένος μιαν ιδιότητα, που έχει να κάνει με επενδύσεις και κέρδη, συνομολογούσε έτσι ότι δεν ήταν η συνδρομή προς τον ασθενή που τον δονούσε, στην καρδιά του σιγόκαιγε η επιθυμία των δολαρίων. Αν, όμως, με μόνη την επαγγελματική του θέση ο κ. Γουέστ διέψευδε την ανιδιοτέλεια που επιχειρούσε να προβάλει, αναιρούσε άραγε και το αποτέλεσμα της δράσης του; Ακόμη και αν ο ίδιος είχε στον νου μόνο τα κέρδη, έπαυε για τον λόγο αυτό η «εφαρμογή» του να βοηθά αρρώστους - έστω και μόνον αρρώστους με βαλάντιο ικανό να κορέσει τις κερδοσκοπικές προσδοκίες του; Δεν έπαυε. Ακόμη και με σκοπό το κέρδος, η παρασκευή κλώνου για την παραγωγή ενός θεραπευτικού γονιδίου θα εξακολουθούσε να παρέχει σε κάποιον ασθενή μια θεραπεία. Η εξωσωματική γονιμοποίηση και οι μέθοδοι «υποβοηθούμενης αναπαραγωγής», οι ακρότερες των οποίων δεν αφήνουν από τη φυσική πατρότητα ή μητρότητα παρά μόνον ένα σπέρμα ή ένα ωάριο ή ούτε καν αυτό, δεν θέτουν το ίδιο έντονα ηθικά ζητήματα όπως η κλωνοποίηση, δεν είναι όμως και τόσο μεγάλες οι διαφορές. Απλώς έχουμε ήδη αποδεχθεί πολλές απ' αυτές τις μεθόδους. Τις έχουμε συνηθίσει. Δεν μας ενοχλεί που οι περισσότερες απ' αυτές για το κέρδος επινοήθηκαν. Προσβλέπουμε, παρά ταύτα, στο αποτέλεσμά τους. Δεν είναι καθόλου απίθανο στο μέλλον να συνηθίσουμε και να ρυθμίσουμε με τον ίδιον τρόπο και την κλωνοποίηση. Είναι γι' αυτό κακή η νομοθετική κατοχύρωση των εξωσωματικών; Το αντίθετο. Ακριβώς γι' αυτό είναι επιβεβλημένη. Οι νόμοι μας δεν μπορούν να αγνοούν την πραγματικότητα, αλλά ούτε και να αφήνουν αρρύθμιστες τις πολύπτυχες μεθόδους της «αφύσικης» γονιμοποίησης, εγκαταλείποντας τους εμπλεκόμενους σε νομικά κενά, δυσχέρειες και εκβιασμούς. Ηθικά και θρησκευτικά διλήμματα: ο άνθρωπος ως Θεός. Βιολογική εκτροπή. Παραδοχή της ανισότητας ευκαιριών ακόμη και στην αναπαραγωγή. Εγωκεντρισμός των δυτικών προνομιούχων την ώρα που χιλιάδες Παιδιά πεθαίνουν από πείνα. Ναι, έτσι είναι. Αλλά πότε αυτά βάρυναν, όποτε κληθήκαμε να κρίνουμε τη δική μας ευημερία και τη δική μας ζωή; Και αν δεν βαρύνουν όταν παλεύουμε να αποκτήσουμε λιμουζίνες, γιατί θα βαρύνουν για να αποκλείσουν σε ένα ζευγάρι με πρόβλημα γονιμότητας το όνειρο ενός παιδιού - έστω με εξωσωματική, έστω με παρένθετη μητέρα; Προσωπικά, δεν βλέπω γιατί πρέπει κανείς να πολεμάει τόσο τη Φύση για ένα παιδί. Το βλέπουν, όμως, σχεδόν όλοι γύρω μου. Ζούμε την αγωνία και τα όνειρα φίλων και γνωστών μας. Τα όνειρα για μια κούνια στο σπίτι, για την ταραχή από ένα παιδικό κλάμα. Αξίζουν την ικανοποίηση του ονείρου τους.
ΘΕΜΑΤΑ
1. Να γίνει περίληψη 10-80 λέξεων. 25/100
2. Απαντήστε με δίπλα σε κάθε φράση ανάλογα: σωστό λάθος
6/100
3. Να βρεθούν στο κείμενο πέντε λέξεις ή φράσεις που αποτελούν ειδικό επιστημονικό λεξιλόγιο. 5/100
4. Ποιους τρόπους πειθούς διακρίνετε στο κείμενο; Απαντήστε τεκμηριωμένα 14/100
5. Η επιστημονική έρευνα σε κάθε τομέα και οι συνακόλουθες εφαρμογές της θέτουν ηθικά ζητήματα. Ποια από αυτά έχουν ξεχωριστή σημασία για σας; Νομίζετε ότι μπορεί να εμποδιστεί η συνέχιση της επιστημονικής έρευνας; Αναπτύσσετε τις απόψεις σας σε 500 περίπου λέξεις σε επιστολή σας προς εφημερίδα που έχει ανοίξει διάλογο με τους αναγνώστες για το θέμα. 50/100
|
|