ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

έκθεση γ΄ λυκείου

 

Βαριά η φανέλα

(κείμενο του  Δημήτρη Καστριώτη από τον ημερήσιο τύπο, http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_24/03/2002_19872)

 

Πριν από μερικά χρόνια, όταν το ελληνικό μπάσκετ, από καιρό επαγγελματικό, είχε αρχίσει να επισημοποιείται ως τέτοιο, διάσημος παίκτης είχε υπογράψει συμβόλαιο με μεγάλη ομάδα. Ανάμεσα στους  όρους που αναλάμβανε να τηρεί ήταν, βεβαίως, να φοράει τη στολή της ομάδας. Όχι μόνον επειδή η φανέλα ήταν «βαριά» και τιμημένη, αλλά γιατί πάνω της ήταν προβλημένο το σήμα της εταιρείας αθλητικών ειδών που παρείχε στην ομάδα τις στολές, καθώς και γενναία «χορηγία» εις χρήμα.

Προσοχή, όμως. Ακολουθώντας τη συνήθη στα αθλητικά εξαίρεση, ο παίκτης μας φρόντισε να συμπεριλάβει στο συμβόλαιό του ρητό όρο ότι τα παπούτσιά του θα ήταν της δικής του επιλογής: και για να είναι αλαφροπάτητος, αλλά και επειδή είχε (άλλο) συμβόλαιο με (άλλη) εταιρεία αθλητικών ειδών. Γι’ αυτό, άλλωστε, η εξαίρεση δεν σταματούσε στο ότι ο παίκτης μπορούσε να φοράει όποιας εταιρείας παπούτσια ήθελε μπορούσε και να τα διαφημίζει. Αρκεί, εννοείται, στις διαφημίσεις να φαινόταν μόνον αυτός και όχι και συμπαίκτες του ή άλλα στελέχη της ομάδας, γιατί τότε θα μπορούσε να δημιουργηθεί στο κοινό η πεπλανημένη εντύπωση ότι όλη η ομάδα φορούσε τα συγκεκριμένα παπούτσια (πράγμα ανέντιμο, αφού πλήρωνε... μόνον τον συγκεκριμένο παίκτη).

Η συνέχεια έχει και «τεχνικό» ενδιαφέρον. Πρoτιθέμεvη να διαφημίσει τα παπούτσια της με τον συγκεκριμένο παίκτη, η δεύτερη εταιρεία πήρε μία φωτογραφία από αγώνα, έκοψε όλους τους υπόλοιπους αθλητές, ώστε να είναι ο παίκτης εντάξει με τους όρους που του έθετε η ομάδα του και μετά... κάλυψε με ένα πλαίσιο το σημείο της φανέλας του, όπου φαινόταν το σήμα της... άλλης εταιρείας, της χορηγού της ομάδας, αν δεν το έκανε αυτό, θα πλήρωνε διαφημιστικές καταχωρίσεις, στις οποίες, εκτός από την ίδια, θα προβαλλόταν και η ανταγωνίστριά της!

Μάλλον προφανής στους στοιχειωδώς ενημερωμένους για τα αθλητικά, η αφορμή, με την οποία η στήλη ανέσυρε την παλιά αυτή ιστορία, δεν είναι άλλη από την υπόθεση της Νίκης Ξάνθου, αυτής της εξαιρετικής (και καλλίπυγης) άλτριας, που δείχνει να ξαναβρίσκει τον δρόμο προς την κορυφή. Όπως είναι γνωστό, η Νίκη πρώτευσε στο πρόσφατο Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου. Τέτοιες νίκες (και τέτοιες Νίκες), όμως, πληρώνονται... επί τη εμφανίσει. Την ώρα, λοιπόν, που η Νίκη ήταν στο βάθρο για να πάρει το χρυσό μετάλλιο, είχε κατεβάσει λίγο το φερμουάρ του σουέτερ της επίσημης φόρμας της εθνικής ομάδαs στίβου για να φανεί το μπλουζάκι που φορούσε από μέσα - και το εκεί σήμα της εταιρείας που επιχορηγεί όχι την ομάδα, αλλά τη Νίκη προσωπικά. Εδώ, όμως, δεν είναι όπως με τον παίκτη του μπάσκετ και τα παπούτσια. Τα συμβόλαια του ΣΕΓΑΣ δεν επέτρεπαν τέτοιες εξαιρέσεις και αποκλίσεις στην αμφίεση των αθλητών. Ο ΣΕΓΑΣ πρέπει, τώρα, να πληρώσει στην εταιρεία ρήτρα-πρόστιμο 30.000 ευρώ (δέκα εκατομμύρια, για να μην ξεχάσουμε από τώρα τη δραχμή μας) και τονίζει ότι θα τα κρατήσει από την αθλήτρια. Μικρό, ίσως, το κακό: η Νίκη, ελπίζει κανείς, θα έχει συνυπολογίσει το κόστος στις συμφωνίες της με τη «δική της» εταιρεία.

Δεν είναι καινούργια αυτά. Έχουμε δει αθλήτριες των παγκοσμίων ρεκόρ να δίνουν συνεντεύξεις Τύπου ανάμεσα σε... μπουκάλια μπίρας ή να κάνουν δηλώσεις φορώντας μαύρα γυαλιά μέσα στα μεσάνυχτα. Δεν είναι ούτε καινοφανές ούτε παράξενο να ανοίγει κανείς τη φανέλα με τη σημαία για να φανεί η φανέλα με τα φράγκα. Αντιθέτως, είναι διδακτικό. Γιατί καταλαβαίνουμε ότι με το χρυσίο -ή και με αυτό- ζυγιάζονται όλα: η εθνική υπερηφάνεια των πριμ, η αισθητική του Καλατράβα που μας χρέωσε γερά, η Πολιτιστική Ολυμπιάδα των «υπεράνω» που ασφαλώς θα πληρωθούν, ο εθελοντισμός εκείνων που αποβλέπουν σε μελλοντικές θέσεις εργασίας. Ας μην αισθάνονται, λοιπόν, άσχημα όσοι ουδόλως ενθουσιάζονται. Όσοι επιμένουν να αποστρέφονται τους λαϊκούς «θριάμβους», να ενοχλούνται από τα παχιά λόγια και τον άκριτο ενθουσιασμό. Πίσω από τη σημαία είναι το χρήμα. Ενθουσιάζονται κυρίως αυτοί που το προσδοκούν. Οι υπόλοιποι δικαιούμαστε να μένουμε ψύχραιμοι - και ουδόλως ενθουσιώδεις.


 

 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Με μια σύντομη φράση 15-20 λέξεων αποδώστε το περιεχόμενο κάθε μιας από τις πέντε παραγράφους του κειμένου.

__/100

  1. Εξηγήστε το περιεχόμενο της παρακάτω πρότασης του κειμένου και συμφωνήστε ή διαφωνήστε τεκμηριώνοντας την άποψή σας: «ο εθελοντισμός εκείνων που αποβλέπουν σε μελλοντικές θέσεις εργασίας».

__/100

  1. Στο σύνολο του κείμενου διατυπώνεται ένας συλλογισμός. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται;

__/100

  1. Να εξηγήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στις ακόλουθες περιπτώσεις μέσα στο κείμενο: «βαριά», «χορηγία», «τεχνικό», «δική της», «υπεράνω», «θριάμβους».

__/100

  1. Στην δεύτερη παράγραφο («Προσοχή, όμως… τον συγκεκριμένο παίκτη)») να εξηγήσετε το ρόλο των παρενθέσεων.

__/100

  1. Να εξηγήσετε τη χρήση των αποσιωπητικών στις ακόλουθες περιπτώσεις μέσα στο κείμενο και τη σημασία που αποκτούν οι φράσεις που ακολουθούν τα αποσιωπητικά:

αφού πλήρωνε... μόνον τον συγκεκριμένο παίκτη

και μετά... κάλυψε

το σήμα της... άλλης εταιρείας

πληρώνονται... επί τη εμφανίσει

ανάμεσα σε... μπουκάλια μπίρας

__/100

  1. Να βρείτε στοιχεία είδησης στο κείμενο. Κυριαρχούν τα χαρακτηριστικά της είδησης ή του σχολίου (β΄ λυκείου).

__/100

  1. Να βρεθεί από μία συνώνυμη λέξη: ανέντιμο,  προφανής, μπάσκετ, καινοφανές, αποβλέπουν

__/100

  1. Το κείμενο δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα. Πώς φαίνεται ο δημοσιογραφικός του χαρακτήρας; Να τεκμηριώσετε με δυο σαφείς και συγκεκριμένες αναφορές μέσα στο ίδιο το κείμενο.

__/100

  1. Σε ένα κείμενο τετρακοσίων (400) περίπου λέξεων αναπτύξτε ελεύθερα τις απόψεις σας σχετικά με τις έννοιες: αθλητισμός, αθλητές, διαφήμιση, χορηγοί. Το κείμενό σας θα δημοσιευτεί σε συλλογική μαθητική εργασία για τον αθλητισμό.

__/100

 

 

 

έκθεση γ΄ λυκείου

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.