| |
Φιλοπαίγμονες εν ου παικτοίς
σχολικό βιβλίο, σελ. 35
[...] Θα υποστηρίξω ότι τα δικαιώματα του
ανθρώπου διαθέτουν καθολική αξία και δεσμευτικότητα γιατί από πουθενά δεν έχει
διατυπωθεί κάποιο πειστικό επιχείρημα που να θίγει τον κανονιστικό τους πυρήνα.
Με άλλα λόγια, τα δικαιώματα του ανθρώπου θα πλήττονταν μόνο στην περίπτωση που
κάποιος κατόρθωνε να μας πείσει για την καρδιά του ζητήματος: για το ότι δεν
διαθέτουν όλοι οι άνθρωποι αξία, για το ότι η ανθρώπινη ζωή δεν είναι παντού
άξια σεβασμού, για το ότι ο πόνος και η απόγνωση κάποιου άλλου - του
οποιουδήποτε άλλου - είναι πράγματα για τα οποία μπορούμε ενίοτε και να
αδιαφορήσουμε, για το ότι τα βασανιστήρια ή ο εξανδραποδισμός ενός ανθρώπου -
μπορούν κατά τις περιστάσεις να αποτελέσουν κάτι ανεκτό ή και αποδεκτό. Όσο
λοιπόν κανείς δεν έχει κατορθώσει να μας πείσει με αυτόν τον τρόπο για την
απαξία των δικαιωμάτων του ανθρώπου, όλα τα άλλα είναι είτε υπεκφυγές είτε
παρανοήσεις είτε αντιφάσεις είτε ενσυνείδητη παραδοξολογία. Μια παραδοξολογία
που κάνει τη σύγχρονη ακαδημαϊκή μόδα να εμφανίζεται ως φιλοπαιγμοσύνη - αλλά εν
ου παικτοίς [...]
Π. Σούρλας (Από τον ημερήσιο
Τύπο)
|