|
|
Υπάρχουν δύο βασικές κατηγορίες Ιδεών: οι ηθικές-αισθητικές (όπως αυτές της δικαιοσύνης, του ωραίου, του αγαθού) και οι μαθηματικές-γεωμετρικές (όπως του ίσου ή του τριγώνου). Στην εξέλιξη της οντολογικής σκέψης του Πλάτωνα οι Ιδέες γίνονται όλο και πιο αφηρημένες. Στον Σοφιστή τα πέντε μέγιστα γένη είναι το ον, η στάσις, η κίνησις, το ταυτόν και το έτερον. Αλλά υπάρχουν Ιδέες πραγμάτων όπως η τρίχα και ο πηλός; Ο Πλάτωνας θέτει το ερώτημα, χωρίς να το απαντάει. Στους ύστερους διαλόγους χρησιμοποιεί τις Ιδέες για να αποκρυπτογραφήσει την ίδια τη δομή του φυσικού κόσμου. Η αρμονία που διέπει τον τελευταίο γίνεται εμφανής στις σταθερές τροχιές των ουράνιων σωμάτων και μπορεί να συλληφθεί μέσω των μαθηματικών. Οι Ιδέες αποτελούν οντότητες άφθαρτες και ανεξάρτητες από την εμπειρία και από οποιοδήποτε γνωστικό υποκείμενο. Είναι επίσης οι εξηγητικές αρχές της πραγματικότητας: ο λόγος που ένας άνθρωπος ή μια πράξη είναι δίκαιη είναι ότι «μετέχει» της Ιδέας της δικαιοσύνης. Αλλά το εμπειρικό τρίγωνο δεν έχει πλήρως τις ιδιότητες (της Ιδέας) του τριγώνου, γι' αυτό και ταυτόχρονα είναι (στον βαθμό που μιμείται το ιδεατό) και δεν είναι (εφόσον δεν ταυτίζεται απόλυτα με αυτό) τρίγωνο. Από εδώ ο Πλάτωνας καταλήγει στο ότι μόνο οι Ιδέες μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο «επιστήμης», δηλαδή βέβαιης γνώσης, ενώ για τα αισθητά μόνο «δόξαι», δηλαδή γνώμες, μπορούν να υπάρξουν. (ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ ΤΟ ΒΗΜΑ , 19-11-2000)
2001 Πανελλαδικές Εσπερινών Β.1. Τι διηγείται ο μύθος του σπηλαίου του Πλάτωνα και ποιο είναι το νόημά του; Μονάδες 25 2002 Α.2 Ο Πλάτωνας στο ΅ύθο του σπηλαίου αναφέρει τα παρακάτω στοιχεία: σπήλαιο δεσ΅ώτες αλυσίδες σκιές απελεύθερος δεσ΅ώτης. Να γράψετε τι συ΅βολίζει το καθένα από αυτά. Μονάδες 10
2003 Πανελλαδικές Εσπερινών Β.1. Κατά τον Πλάτωνα,
όλα τα αισθητά πράγ΅ατα είναι σαν τις σκιές, ή τις εικόνες στον καθρέφτη, που,
προς στιγ΅ήν, φαίνονται αληθινές, αλλά, όταν τις πλησιάσει κανείς και
επιχειρήσει να τις πιάσει, διαπιστώνει ότι είναι "φαντάσ΅ατα", ανύπαρκτες
οντότητες. Μονάδες 25 |
|