ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

 

Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ:  Νέοι  της  Σιδώνος  400 μ. Χ.

 

Αισχύλον  Ευφορίωνος  Αθηναίον  τόδε  κευθει

μνήμα  καταφθίμενον  πυροφόροιο  Γέλα`

αλκήν  δ'  ευδόκιμον  Μαραθώνιον  άλσος  αν  είποι

και  βαθυχαιτήεις  Μήδος  επιστάμενος.

(Αυτό  το  μνήμα  σκεπάζει  τον  Αισχύλο,  το  γιο  του  Ευφορίωνα,  Αθηναίο  που  πέθανε  στη  σιτοφόρα  Γέλα,  για  την  ευδόκιμη  ανδρεία  του  μπορεί  να  μιλήσει  το  άλσος  του  Μαραθώνα  και  ο  Πέρσης  με  την  πυκνή  χαίτη,  που  τη  γνώρισε  καλά)

 

    Ο  ηθοποιός  που  έφεραν  για  να τους  διασκεδάσει 

    απήγγειλε  και  μερικά  επιγράμματα  εκλεκτά.

 

    Η  αίθουσα  άνοιγε  στον  κήπο  επάνω`

    κι  είχε  μιαν  ελαφρά  ευωδία  ανθέων

5  που  ενώνονταν  με  τα  μυρωδικά

    των  πέντε  αρωματισμένων  Σιδωνίων  νέων.

 

    Διαβάσθηκαν  Μελέαργος,  και  Κριναγόρας,  και  Ριανός.

    Μα  σαν  απήγγειλεν  ο  ηθοποιός, 

    "Αισχύλον  Ευφορίωνος  Αθηναίον  τόδε  κεύθει"

10   (τονίζοντας  ίσως  υπέρ  το  δέον 

    το  "άλκην  δ'  ευδόκιμον",  το  "Μαραθώνιον  άλσος")

    πετάχθηκε  ευθύς  ένα  παιδί  ζωηρό,

    φανατικό  για  γράμματα,  και  φώναξε`

 

    "Α  δεν  μ'  αρέσει  το  τετράστιχον  αυτό.

15   Εκφράσεις  τοιούτου  είδους  μοιάζουν  κάπως  σαν  λιποψυχίες

    Δώσε - κηρύττω - στο  έργον  σου  όλην  την  δύναμή  σου

    όλην  την  μέριμνα,  και  πάλι  το  έργο  σου  θυμήσου

    μες  στην  δοκιμασίαν,  ή  όταν  η  ώρα  σου  πια  γέρνει.

    Έτσι  από  σένα  περιμένω  κι  απαιτώ.

20   Κι  όχι  από  το  νου  σου  ολότελα  να  βγάλεις

    της  Τραγωδίας  τον  Λόγο  τον  λαμπρό-

    τι  Αγαμέμνονα,  τι  Προμηθέα  θαυμαστό, 

    τι  Ορέστου,  τι  Κασσάνδρας  παρουσίες,

    τι  Επτά  επί  Θήβας - και  για  μνήμη  σου  να  βάλεις

25   μ ό ν ο   που  μες  στων  στρατιωτών  τες  τάξεις,  τον  σωρό

    πολέμησες  και  συ  τον  Δάτι  και  τον  Αρταφέρνη."   

 

 

Β.  ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1.  Η  θελημένη  πεζολογία,  ο  ρεαλισμός,  η  υπαινικτικότητα,  η  ειρωνεία,  η  δραματικότητα,  η  ιδιότυπη  γλώσσα,  η  θεατρικότητα,  ο  διδακτικός  τόνος,  είναι  χαρακτηριστικά  της  ποίησης  του  Καβάφη.  Να  επιβεβαιώσετε  τεκμηριωμένα  τρία  (3)  από  αυτά  με  βάση  το  ποίημα  Νέοι  της  Σιδώνος  400 μ. Χ.

μονάδες  15

2.  Ποια  στάση  ζωής  εκφράζει  ο  Αισχύλο  με  το  επίγραμμά  του  και  ποια  ο  Σιδώνιος  νέος  με  τα  λόγια  του;  Η  απάντησή  σας  να  στηριχτεί  εκτός  των  άλλων  και  α)  στην  εποχή  που  ζεί  ο  καθένας  β)  στον  τρόπο  που  ζουν.

μονάδες  20

3.  Ποιο  είναι  το  κεντρικό  πρόβλημα  που  θέτει  το  ποίημα;  Αφορά  μόνο  τη  συγκεκριμένη  περίπτωση  και  την  αντιπαράθεση  των  εποχών  ή  διατηρεί  την  επικαιρότητά  του;

μονάδες  20

4.  Γιατί  κατά  τη  γνώμη  σας  ο  ποιητής  υπογραμμίζει  τη  λέξη  μ ό ν ο;  (στίχος  25)

μονάδες  25

5.  Πώς  αντιμετωπίζει  ο  Καβάφης  τη  σχέση  τέχνης  και  ζωής;    

Πώς  βλέπει  το  ίδιο  θέμα  ο  ποιητής  Κ. Καρυωτάκης  στις  στροφές  που  ακολουθούν;

μονάδες  20

"Όλοι  μαζί  κινούμε,  συρφετός,

γυρεύοντας  ομοιοκαταληξία

Μια  τόσο  ευγενικιά  φιλοδοξία

έγινε  της  ζωής  μας  ο  σκοπός.

 

Αλλάζουμε  με  ήχους  και  συλλαβές

τα  αισθήματα  στη  χάρτινη  καρδιά  μας,

δημοσιεύουμε  τα  ποιήματά  μας

για  να  τιτλοφορηθούμε  ποιητές (...)"

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Παρασκευή, 01 Απριλίου 2016.