ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ     ΕΙΣΑΓΩΓΗ   

1863 - 1933 

Ζει  το  μεγαλύτερο  μέρος  της  ζωής  του  στην

 

Αλεξάνδρεια

 

Μακριά  από  την  Αθήνα  όπου  κυριαρχεί  ο  Παλαμάς

 

Μελετά  μόνος  του  ιστορία  και  φιλολογία

 

 

Ποίηση

βασικά  συστατικά  της

 - ιδιότυπη,

χωρίς  παραδοσιακά 

φτάνει  ως  την 

 - προδρομική,

λυρικά  σχήματα,

πεζολογία,

 - νέοι εκφραστικοί

χωρίς εκφραστικό  φόρτο 

έχει  παραστατικότητα,

   τρόποι

 

γλωσσική  ευστοχία,

 

 

λεπτή  ειρωνεία,

 

 

υποβολή.

 - βάθος  και

 

οξύτατη  σκέψη,

 - πολλαπλές 

 

αίσθηση  του  τραγικού

   διαστάσεις

 

εκλεπτυσμένη  ευαισθησία

 

ποιήματα

σχηματικός  χωρισμός  με  βάση  το  θέμα  ή  τον  τόνο (ύφος)

 - ιστορικά

κυρίως  έχουν  σχέση με  περιστατικά των   ελληνιστικών

 

χρόνων   ή  με  πλαστά  περιστατικά  (ψευδοϊστορικά)

 

εκφράζουν  συνήθως  σύγχρονες  καταστάσεις.

 - φιλοσοφικά

ποιήματα  βιοθεωρίας  με  διδακτικό  τόνο  που  εκφράζει

 

μια  συνειδητά  βιωμένη  ζωή.

 - ερωτικά

ηδονισμός  και  αισθητισμός

 

Κ. Π. Καβάφης: Η  Σατραπεία

 

Τι συμφορά, ενώ είσαι καμωμένος
για τα ωραία και μεγάλα έργα
η άδικη αυτή σου η τύχη πάντα
ενθάρρυνσι κι επιτυχία να σε αρνείται.
να σ’ εμποδίζουν ευτελείς συνήθειες,
και μικροπρέπειες κι αδιαφορίες.
Και τι φρικτή η μέρα που ενδίδεις
(η μέρα που αφέθηκες κι ενδίδεις),
και φεύγεις οδοιπόρος για τα Σούσα,
και πιαίνεις στον μονάρχην Αρταξέρξη
που ευνοϊκά σε βάζει στην αυλή του,
και σε προσφέρει σατραπείες και τέτοια.
Και συ τα δέχεσαι με απελπισία
αυτά τα πράγματα που δεν τα θέλεις.
Άλλα ζητεί η ψυχή σου, γι’ άλλα κλαίει.
τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών,
τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε.
την Αγορά το Θέατρο και τους Στεφάνους.
Αυτά πού θα σ’ τα δώσει ο Αρταξέρξης,
αυτά πού θα τα βρεις στη σατραπεία.
και τι ζωή χωρίς αυτά θα κάμεις.


Ερωτήσεις

1.α)  Συμπληρώστε  τα  δύο  σκέλη  της  πρώτης  αντίθεσης  σημειώνοντας  και  τους  αντίστοιχους  στίχους

   β)  ερμηνεύστε  τη  σημασία  της

2.  Σε  ποιο  ρηματικό  πρόσωπο  είναι  γραμμένο  το  ποίημα;  τι  επιτυγχάνεται:

3.α)  «και  τι  φρικτή  η  μέρα...»  (στ.7)   β)  «που  ευνοϊκά  σε  βάζει...»  (στ.11)   γ)  «..σατραπείες  και  τέτοια»  (στ.12) 

Σχολιάστε  τις  υπογραμμισμένες  λέξεις  (σημασία,  ύφος,  αίσθηση  που  δημιουργούν)

4.  «Άλλα  ζητεί  η  ψυχή  σου ... ... και  τους  Στεφάνους»   (στ.  15-18)  Τι  σημασία  έχουν  οι  συγκεκριμμένοι  στίχοι  για  τον  ήρωα  του  ποιήματος,  αλλά  και  για  κάθε  άνθρωπο;

5.  Γιατί  απουσιάζει  το ερωτηματικό  στο  τέλος  του  ποιήματος;

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Παρασκευή, 01 Απριλίου 2016.