|
Βασίλης Συμεωνίδης
τεχνική υποστήριξη Σταυρούλα Φώλια |
Επεξεργασία θέματος: Χριστίνα Παπαγγελή
Έτσι και η ετυμηγορία ποικίλλει: ένας τούρκος σύζυγος αθωώθηκε γιατί αγνοούσε ότι τιμωρείται ο βίαιος εγκλεισμός ενός ατόμου, κάποιος αιγύπτιος πατέρας εξαναγκάστηκε να στείλει την κόρη του στο σχολείο γιατί η βασική εκπαίδευση είναι υποχρεωτική για όλους, ενώ ο ιμάμης από το Ανόβερο κέρδισε την άδεια να απαγορεύσει στην κόρη του να γυμνάζεται καθώς αυτό επιτάσσει η αρχή της απρόσκοπτης άσκησης της θρησκευτικής ελευθερίας. Επιτρέπεται ή όχι να φορούν τα κορίτσια των ισλαμικών οικογενειών το χιτζάμπ (την ισλαμική μαντίλα) όταν πηγαίνουν στα γαλλικά δημόσια σχολεία; Το ερώτημα μπορεί να μοιάζει αδιάφορο αλλά, στη Γαλλία έχει πυροδοτήσει μια φιλοσοφική συζήτηση με μείζονες πολιτικές επιπτώσεις. Τι πρέπει τελικά να επικρατήσει σε μια σύγχρονη κοινωνία: η καθολικότητα ή ο σεβασμός της διαφοράς; Οι βουλευτές της Δεξιάς αλλά και πολλά στελέχη του Σοσιαλιστικού κόμματος υποστήριξαν ότι η μαντίλα προσβάλλει το γαλλικό σχολείο και ότι οι ισλαμιστές είναι οι τελευταίοι επί της γης που δικαιούνται να ζητήσουν την ανοχή των συμπολιτών τους. Μερικοί μάλιστα υποστήριξαν ότι η αποδοχή της μαντίλας θα προκαλούσε την έξαρση των θρησκευτικών φανατισμών σ' ένα σχολείο όπου τα εβραιόπουλα θα αρνούνταν οποιαδήποτε δραστηριότητα το Σάββατο, ενώ οι οπαδοί του Κρίσνα θα εμφανίζονταν ξυρισμένοι γουλί και με κίτρινους χιτώνες. Και ενώ αρκετά σχολεία συνεχίζουν ακόμη να αποβάλλουν τις μαθήτριες με τα χιτζάμπ, μια άλλη υπόθεση έχει και πάλι εξάψει τα πνεύματα στη Γαλλία. Αυτή τη φορά πρόκειται για την κλειτοριδεκτομή, τον ακρωτηριασμό των γεννητικών οργάνων που υφίστανται στα κορίτσια από πολλές αφρικανικές και μη χώρες. Αν και η βάρβαρη εθιμική πρακτική έχει αρχίσει να καταδικάζεται και στις χώρες προέλευσης των συγκεκριμένων μεταναστών, κάποιοι Γάλλοι εθνολόγοι και ψυχαναλυτές θέλησαν προ καιρού να συγκεντρώσουν υπογραφές για την αποποινικοποίηση της κλειτοριδεκτομής στη Γαλλία. Η θύελλα που ξεσήκωσαν οι απόψεις αυτές για το "δικαίωμα στην εκτομή" υπήρξε, ασφαλώς, αναμενόμενη και δικαιολογημένη. Μόνο που και πάλι οι μόνες σιωπηλές στην όλη συζήτηση παρέμειναν οι άμεσα ενδιαφερόμενες γυναίκες. Όχι βέβαια τα κοριτσάκια που υποβάλλονται στο μαρτύριο αλλά οι γυναίκες που το έχουν υποστεί. Και είτε το θεωρούν στοιχείο της πολιτισμικής τους ταυτότητας είτε αγωνίζονται με όλες τους τις δυνάμεις για την κατάργηση του.
ιός Κυριακής (Οκτώβριος 2002)
ΘΕΜΑΤΑ
1.
Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο του παραπάνω
άρθρου (120 λέξεις) μονάδες 25 2.
"Έτσι και η ετυμηγορία... άσκηση της θρησκευτικής
ελευθερίας." Αναλύστε τη δομή της παραγράφου (θεματική πρόταση και τρόπος
ανάπτυξης παραγράφου) μονάδες 10 3.
θεμιτό, επιτάσσει, έχει πυροδοτήσει: να
βρείτε μια συνώνυμη λέξη ή έκφραση για κάθε δοσμένη λέξη, έτσι ώστε
αντικαθιστώντας την να μην αλλάζει το νόημα της φράσης στην οποία ανήκουν. μονάδες 15 4.
Στο 21ο δημοτικό σχολείο της πόλης όπου ζείτε,
δημιουργήθηκε φέτος οξύ πρόβλημα λόγω της φοίτησης μεγάλου ποσοστού παιδιών
αλλοεθνών (Ρωσοποντίων, Αλβανών, Τσιγγάνων κλπ) στις
πρώτες τάξεις του δημοτικού. Κάποιοι γονείς των "ελληνοπαίδων"
διαμαρτυρήθηκαν έντονα, απειλώντας ότι θα αποσύρουν τα παιδιά τους απ΄ το
σχολείο, γιατί πιστεύουν ότι θα υποβαθμιστεί το επίπεδο της παρεχόμενης
παιδείας λόγω της παρουσίας των "ξένων" παιδιών. μονάδες 50
|
|